V prostorech dřívějšího nádraží Sázava u Žďáru nad Sázavou byl založen zkušební polygon jako součást železničního vojska jehož zřizovatelem bylo Ministerstvo dopravy.
V 80. letech a počátkem 90. let
Byl rekonstruován a vybudován strojírenský závod, jehož základním oborem byla výroba a opravy speciální železniční techniky a v některých oblastech se stává monopolním dodavatelem a servisním střediskem pro tuto techniku.
1993
Železniční vojsko bylo zrušeno a vzniká nástupnická organizace „Stavební obnova železnic ČR rozpočtová organizace (SOŽ)“, jejímž zřizovatelem je ministerstvo dopravy České republiky.
1994
Majetek ve správě SOŽ ČR byl na základě vládního rozhodnutí přidělen k privatizaci.
1999
Společnost SaZ s.r.o. se stala nabyvatelem závodu v Sázavě a pokračovatelem v dlouholeté tradici tohoto závodu.
2024
Společnost si připomíná 70. výročízaložení tradice vývoje, výroby a oprav železniční techniky v našem závodě na Sázavě.